Munsår

Det här är något som varit ett stort problem hela mitt liv. Minsta lilla nedsättning i immunförsvaret så kommer de. Inga små röda som i tv-reklamen, utan stora var fyllda sår. Jag har ägnat livet åt att experimentera mej fram för att hitta något som fungerar. För mej finns tre olika sätt att behandla: Salva, torka ut eller självläka.


Salva: Den enda gången det är idé med att lägga dyra pengar på en salva, är om du hinner använda den precis innan munsåret blossar ut. Alltså inom några få timmar innan det syns. Då kan man slippa munsåret helt. Jag har några liggandes hemma, men jag har problemet att flera av dem bara gör problemet värre.

Peta aldrig med fingrarna, varken på salvan eller munsåret. Jag använder alltid tops.


Uttorkning: Här är det jag använder mej mest av. Funkar effektivast, men är långt ifrån bra. Jag använder mej oftast av sprit på en bommullstuss, tandkräm eller Zinkpasta. Det här gör ont, men jag skulle nog vilja påstå att det halverar läkningstiden. Det är kanske inte heller så snyggt att gå runt med en tandkrämsvit skorpa. Eftersom såret är så uttorkat är det även stor risk för att det spricker.

Själv brukar jag avsluta kuren med det man absolut inte ska göra: Jag rycker bort skorpan. Stor risk för ärr!


Plåster: Nya compeed fungerar bra. De är dock väldigt dyra och täcker tyvärr inte hela mina sår. De håller såret fritt från smuts samtidigt som de snabbar på läkningsprocessen. Under plåstret skapas ingen skorpa, vilket gör att man slipper mycket av smärtan. De är väldigt pilliga att få dit och sitter inte riktigt så bra som önskat. Själv brukar jag, vid riktigt stora sår, använda mej av vanliga plåster.


Sol: Här är det omtvistat. För vissa människor gör solen problemen värre, för andra hjälper D-vitaminet till i läkningsprocessen. Jag har inte märkt av någondera.


Återfuktning: Finns det något som ska undvikas så är det allt vad återfuktning heter. Det bara förlänger läkningstiden. Det ända jag kan godkänna är vaselin om jag ska till tandläkaren. Så inget läppbalsam eller liknande produkter, även om det i viss mån minskar stickningarna.


Slutligen: Tänk på att det smittar! Mest under första dagarna. Jag brukar räkna med en läkningsperiod på upp till två veckor, lite beroende på storlek.

Ett av få sätt som faktiskt tar bort smärtan är att spola vatten på såret i duschen. Därefter är det bara att testa sej fram. Denna gång, för min del, tänkte jag bara använda mej av en bakteriedödande salva. Mormor har någon (fot?)salva som hon hävdar hjälper. Mamma använder Whiskey eller någon "nyupptäckt" produkt.




Theres

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0